Adaptační plán
Vstup dítěte do dětské skupiny je zásadní krok v životě celé rodiny. Je výraznou změnou v dosavadním rytmu. Dítě se stává součástí nového kolektivu a učí se novou životní roli.
Na první den se řádně připravte, abyste předešli stresu v tak důležitý den. Nachystejte si potřebné dokumenty (smlouva, lékařský posudek, potvrzení o zaměstnání) a také potřebné věci pro dítě (přezůvky, láhev na pití, oblečení na ven, náhradní oblečení, případně pleny apod.).
Průběh adaptace
Běžnou součástí adaptace jsou bohužel i slzičky. Ranní pláč v šatně při odloučení je běžný, ale obvykle se děti po pár minutách uklidní. Důležité je, jak se dítě projevuje během dne a zda se zapojuje do programu. Pro hladkou adaptaci je nezbytné, aby rodiče zařízení plně důvěřovali. Rodič by měl znát důvody, proč chce své dítě do skupiny umístit a za tím si i stát.
- Délka Adaptačního procesu: Minimální délka adaptace 3 týdny a maximální délka adaptace 3 měsíce. V prvních týdnech počítejte spíše s častější docházkou 4-5 x týdně. První týden dítě zůstává pouze 1 hodinu, aby mělo možnost se seznamovat na kratší čas (1-3 hodiny) do doby, než se dítě bude cítit bezpečně. Frekvenci a délku konzultujeme s rodičem po každé návštěvě individuálně dle aktuálního průběhu dne.
- Rodiče se adaptačního procesu ve třídě neúčastní, zůstávají však v blízkém okolí na telefonu.
- Ráno se snažte o co nejrychlejší předání a rozloučení s dítětem, pokud bude dítě plakat, buďte přívětiví, ale rozhodní.
- Rodiče se řídí pokyny pečující osoby. Každý ukončený adaptační den je konzultován s rodičem, který je informován o průběhu a rodič může spolu navrhovat další postup.
- V rámci pobytu dítěte ve třídě mu dává chůva zpočátku volný prostor pro pozorování skupinky, nechává na dítěti, zda se chce samo začleňovat do aktivit. Dítě si buduje vztah k prostoru a osobám v něm. Mělo by se postupně začít v prostoru cítit bezpečně.
- Dítě se do aktivit nenutí. Chůva mu dává podněty k zapojení se.
- Celková adaptace se vždy řídí aktuální situací ve třídě a stavem dítěte. V případě potřeby může být kolektiv chův posílen. DS určuje rozvržení termínů pro příjem nových dětí na adaptaci a jejich počet.
- Při přijímání dítěte zjišťujeme individuální potřeby dítěte na základě rozhovoru s rodičem a vyplněním zdravotního dotazníku dítěte. Chůva se dále domlouvá s rodiči na postupu a naplnění individuálních potřeb dítěte v rámci adaptačního procesu.
- Chůva věnuje nově přijatým dětem zvýšenou individuální pozornost a citlivě reaguje na jejich potřeby.
- Mluvte s dětmi o tom, co je čeká. Že se o ně bude v dětské skupince starat hodná teta, potká tak spoustu kamarádů, naučí se novým věcem a objeví nové hračky.
- Zvykejte dítě na odloučení. Zajistěte si hlídání dítěte doma a vysvětlete mu, že jdete pryč a kam a že se opět vrátíte.
- Jako cíl vašich procházek volte okolí dětské skupiny, aby se dítě učilo, kam bude za kamarády docházet a prostředí mu poté nebylo cizí.
- Veďte dítě k samostatnosti v sebeobsluze.
- Dejte mu najevo, že rozumíte jeho případným obavám. Ujistěte ho, že mu věříte, že nástup zvládne. Posilujte jeho sebedůvěru.
- Pokud bude plakat, buďte přívětiví, ale rozhodní. Rozloučení příliš neprotahujte.
- Dejte dítěti s sebou něco důvěrného (plyšák, muchlín, dudlík, oblíbená hračka). Bude se cítit jistěji.
- Plňte své sliby. Když slíbíte, že přijdete po obědě, přijďte po obědě.
- Zbavte se své úzkosti. Tu totiž přenášíte i na dítě, které se cítí nejistě.
- Obrňte se trpělivostí, nesnažte se adaptaci urychlit a budťe na příjmu.
Jak mohu jako rodič pomoci?
- Hygiena - zkoušejte používat nočník nebo záchod, dítě by mělo mít povědomí, jak si mýt ruce mýdlem a samo se zkusit utřít, zkoušejte používat kapesník na smrkání.
- Sebeobsluha - oblékání - zkoušejte obouvat a vyzouvat boty, oblékat se a svlékat se s dopomocí dospělého.
- Jídlo - seznamujte dítě s příborem, dítě by mělo být zvyklé na tuhou stravu a umět jíst u stolu nebo v jídelní židličce.
- Choďte pěšky na procházky – ujít kratší vzdálenost po svých (cca 30 min.) a chodit za ruku.
- Dodržujte pouze jedno spaní přes den (po obědě, cca od 12 hod).
- Neříkejte doma dítěti, že chápete, jaké to muselo být strašné vydržet takovou dobu bez rodičů. Naopak vyzdvihněte jeho pěkné zážitky, zahrajte si s ním hru, kterou se naučilo, naslouchejte mu, jaké má zážitky – informace si však nevynucujte.
- Za pobyt v dětské skupině neslibujte dítěti odměny předem. Dítě prožívá stres nejen z toho, že je v dětské kupině bez rodičů, ale přidá se i strach z toho, že selže a odměnu pak nedostane.